Gyakran ismételt kérdések a portfóliókezelő rendszerrel kapcsolatban

Mitől lehet irreálisan nagy/kicsi (pl. -100%) a hozamom, illetve miért negatív a pénzegyenlegem?
Miért nem látom a már felvitt tranzakcióimat?
Miért nem találok meg bizonyos termékeket?
Miért van a forinton (bázisdevizán) realizált veszteségem?
Portfóliómban lévő kötvényemet „túlértékeli” a rendszer. Ez mitől lehet?
Miért van negatív egyenlegem devizában?
Rossznak tűnik a portfólióm értéke. Mit ellenőrizzek?



Mitől lehet irreálisan nagy/kicsi (pl. -100%) a hozamom, illetve miért negatív a pénzegyenlegem?

Ebben az esetben kérjük ellenőrizze, hogy értékpapírügyletei előtt rögzített-e pénz beutalás tranzakciót! A tranzakció ellenértéke (a kereskedési rendszerekhez hasonló módon) levonásra kerül a pénzegyenlegből. Amennyiben nincs fedezet, úgy a rendszer azt feltételezi, hogy 0 kezdő befektetéssel valósította meg ügyleteit, s erre vetítve számolódik hozama is. Célszerű tehát minden új tranzakció előtt megvizsgálni, hogy van-e a pozíció létrehozásához elegendő fedezet. Hitelből megvalósított (úgynevezett marginolt) befektetések esetén ez természetesen nem szükséges. Egy példán illusztrálva nézzük, hogy nézne ki pozíciója, illetve időszaki hozama, amennyiben elfelejtett pénz beutalást rögzíteni:




Ugyanennek a portfóliónak az időszaki hozamát az alábbi ábra mutatja helyesen (a megfelelő pénz beutalás tranzakció rögzítése után):



Miért nem látom a már felvitt tranzakcióimat?

Ennek az lehet az oka, hogy alapbeállítás esetén a tranzakciókat 1 évre visszamenőleg listázza ki a program. Ezt módosíthatjuk, ha az időszak melletti dátumot változtatjuk a legördülő lista, vagy a naptár ikon segítségével:



Miért nem találok meg bizonyos termékeket?

Igyekszünk minél több termékre adatokat szolgáltatni, azonban nemzetközi részvények, kötvények, stb. esetében ez óriási adatbázist jelentene. Amennyiben elküldi nekünk portfóliójában található részvény, kötvény, stb. nevét, akkor mi felvesszük azt adatbázisunkba. Ezután ugyanúgy napi szinten közlünk rá árat. Előfordulhat az is, hogy adatbázisunk már tartalmazza a terméket, Ön azonban mégsem találja meg (elsősorban az elnevezésben lehetnek különbségek). Ez esetben is kérjük, írjon nekünk, és segítünk megtalálni a terméket!

Miért van a forinton (bázisdevizán) realizált veszteségem?

Ez például azért lehetséges, mert a fizetett költségeket nem rendelte hozzá konkrét termékhez, így a tranzakciós költségek nem a terméken elért nyereséget csökkentik, hanem a forinton elért veszteségként jelennek meg:


Ezt úgy kerülheti el, hogy a tranzakciós költségeket hozzárendeli az egyes termékekhez. Miután kiválasztotta a tranzakció típusát, a részletes felvitelhez menüpontra kell kattintani, így plusz mezők jelennek meg, többek között a költség is:


Lesznek persze olyan költségek is, amelyek nem rendelhetők hozzá egyértelműen termékhez (például havi számlavezetési díj), ezek mindenképp a forinton (illetve azon a devizán, amelyikben a költség felmerült) realizált veszteségként fognak megjelenni.

Portfóliómban lévő kötvényemet „túlértékeli” a rendszer. Ez mitől lehet?

Kötvények értékelésénél már lehetőség van az értékelési módszer kiválasztására is. Alapbeállítás esetén a szoftver DCF (diszkontált cash flow) módszerrel értékel minden egyes kötvényt. Ennek lényege, hogy a jövőbeli pénzáramlásokat jelenértékre diszkontálva összeadjuk, és így megkapjuk a kötvény elméleti árát. A másik módszer az utolsó ismert tőzsdei ár alapján értékeli a kötvényt. Illikvid, főleg vállalati kötvények esetében a kettő akár jelentős mértékben is eltérhet egymástól. Az is előfordulhat, hogy az utolsó ismert ár nagyon régi (több hónapos is lehet). Az értékelési módszert a Beállítások fül alatt portfóliók beállítása menüben tudjuk megváltoztatni. A kiválasztás után ne felejtsük el menteni a változásokat a mentés gombbal!



Miért van negatív egyenlegem devizában?

Amennyiben külföldi devizában nyilvántartott terméket vásárol, két módszer közül választhat.. Az egyik, hogy egy pénz beutalás tranzakcióval a megfelelő devizából pénzt utal be portfóliójába, a másik pedig, hogy devizát vásárol forintért (deviza adás-vétel tranzakció). Ellenkező esetben pozíciójában a külföldi deviza soron negatív egyenleg fog megjelenni.

Rossznak tűnik a portfólióm értéke. Mit ellenőrizzek?

Ha portfóliója értéke nem tűnik reálisnak, célszerű a következőket ellenőrizni:
- Minden tranzakció előtt volt-e elég fedezet a pozíció létrehozásához? A pénz beutalás tranzakciónak kulcsszerepe van ebben.
- Értékelési módszerek közül az Ön számára megfelelő van-e kiválasztva? (Diszkontált cash flow, vagy utolsó ismert ár)
- Amennyiben csak egy bizonyos napra tűnik rossznak a portfólió értéke (így a hozamban egy ugrás található), akkor elképzelhető, hogy valamelyik termékre hibás az aznapi ár. Ezt kérjük jelezze felénk az [email protected] e-mail címre, és mi kijavítjuk azt.
- Külföldi, nem forintban nyilvántartott termék vásárlása/eladása esetén a megfelelő devizát választotta-e ki a tranzakció felvitele közben, illetve ezt megelőzte-e egy deviza beutalás, vagy deviza vétel?
- Azonnali ügyleteknél az ügyletkötés és ügyletteljesítés dátuma megegyezik-e (illetve csak pár nap eltérés van-e köztük)? Ha a tranzakció felvitele közben a részletes felvitelt választjuk, akkor mindkét dátumot megfelelően be kell állítani. Egy példa a hibás felvitelre: